STRONA GŁÓWNA
PRZETARGI
LINKI
KONTAKT
Strona główna Przetargi Linki Kontakt
 
 
w Przeworsku



 
 

 
Z wizytą w stolicy
 
 

W dniach 21 – 22 maja 2012r. uczniowie klas IIa, IIb i IId wraz z opiekunami (M. Rut, E. Bedronek, H. Jarosz-Łaba, I. Trojnar) brali udział w wycieczce do Warszawy. Program zwiedzania był bardzo napięty, ponieważ 2 dni to zdecydowanie za mało, aby zwiedzić stolicę. Mimo, że wyjechaliśmy bardzo wcześnie (4:30) to i tak z niewielkim opóźnieniem (korki od Raszyna) dotarliśmy do naszego pierwszego punktu zwiedzania – Sejmu RP. Do budynku weszliśmy głównym wejściem do Senatu RP. Podzieleni na dwie grupy ruszyliśmy wraz z przewodnikami na zwiedzanie. Piękną kolistą klatką schodową doszliśmy do sali posiedzeń Senatu RP, przebudowanej w latach 90- tych wg projektu B., A. Kaliszewskich i B. Napieralskiego (przypomnę, że w okresie komunizmu senat został zlikwidowany) z 3 mniejszych sal. Najpiękniejszym elementem Sali posiedzeń jest laska marszałkowska umieszczona przy fotelu Marszałka Senatu. Drzewiec laski jest z drzewa mahoniowego i ozdobiony jest podłużnym żebrowaniem ze srebrzonych, metalowych prętów. Na drzewcu znajdują się daty: uchwalenia Konstytucji 3 Maja (1791), odzyskania przez Polskę niepodległości (1918), pierwszych wolnych wyborów do Senatu (1989). Laskę wieńczy korona piastowska Kazimierza Wielkiego ozdobiona 4 bursztynami. Następnie korytarzem kolumnowym udaliśmy się Sali posiedzeń Sejmu RP. Sala posiedzeń Sejmu robi duże wrażenie w przeciwieństwie do Sali Senatu. 

Po wizycie w parlamencie udaliśmy się na spacer po Starym Mieście – jednym z najpiękniejszych miejsc stolicy. Urokliwe zakątki tej części Warszawy pokazywała nam Pani przewodniczka, która przybliżyła  uczniom historię tego miejsca. Opowiedziała o odbudowie Starego Miasta po II wojnie światowej, o historii kamieniczek tam się znajdujących. Zwiedziliśmy znajdujące się tam gotyckie i renesansowe kościoły, Barbakan. Na koniec wędrówki po Starym Mieście zatrzymaliśmy się przed Pomnikiem Małego Powstańca. By mieć siłę na dalsze zwiedzanie zostaliśmy jeszcze pół godziny  w tym pięknym miejscu. Był czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć, zakupu pamiątek.

Kolejnym punktem zwiedzania było Muzeum Powstania Warszawskiego, które powstało w 2003r. za sprawą prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego w budynku z czasów carskich. Co ciekawsze,  jedna z pamiątek zaborów w stolicy, stała się siedzibą Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzeum szczególnie nacechowanego patrio­tyzmem, przywiązaniem do wolności, do walki o niepodległość.

Jest to muzeum zupełnie inne niż wszystkie, muzeum na światowym poziomie.

Ekspozycja wywołuje emocje, ponieważ pokazuje prawdziwych ludzi z ich dniem codziennym, miłością, przyjaźnią, braterstwem broni, śmiercią, nadzieją i rozpaczą. Pokazuje ludzi zwykłych, takich jak każdy z nas. Rzuconych na szaniec historii, na pastwę niezna­nego losu, pomiędzy sprawy publiczne i całkiem osobiste.  Każdy kto wychodzi z tego miejsca jest nim poruszony, zamyślony, pełen refleksji.

            Zmęczeni, ale jednocześnie pełni wrażeń udaliśmy się na nocleg. W czasie jazdy pilot opowiadał o mijanych zabytkach,  o tym co jeszcze warto zobaczyć. Mijaliśmy również Stadion Narodowy, co szczególnie ucieszyło chłopaków.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od  wizyty w Centrum Nauki Kopernik. Jest to miejsce, które każdy młody człowiek powinien odwiedzić. Ekspozycja stała wewnętrzna zajmuje powierzchnię około 5000 m2. Składa się z  siedmiu  galerii:  Świat w Ruchu,   Człowiek i Środowisko, Korzenie Cywilizacji, Strefa Światła, RE: generacja, Bzz! (strefa dla najmłodszych),  Planetarium Niebo Kopernika. W ekspozycji stałej znajduje  się ponad 400 stanowisk ekspozycyjnych, w których zwiedzający uzyskuje możliwość obcowania z zagadnieniami naukowymi przez samodzielne przeprowadzenie przygotowanego wcześniej doświadczenia. Zwiedzający  Centrum jest użytkownikiem urządzenia, w które wyposażone jest stanowisko ekspozycyjne; uruchamia je, obserwuje jego działanie, wchodzi z nim w interakcję i w konsekwencji wzbogaca zakres swych doświadczeń, uzyskuje wiedzę w sposób niewerbalny. Stanowisko ekspozycyjne jest interaktywne, tj. wymaga od użytkownika aktywności, wymaga wykonania pewnej czynności fizycznej, często połączonej z wysiłkiem intelektualnym. Dwie godziny spędzone w tym miejscu było bardzo o ciekawym doświadczeniem zarówno dla młodzieży , jak i dla nas dorosłych.

Po uczcie naukowej udaliśmy się do Zamku Królewskiego. Tam zwiedzaliśmy  Trasę ZAMEK, która  rozpoczyna się wejściem  schodami północnymi poprzez Apartament Wielki i Królewski, Galerię Czterech Pór Roku, Nową Izbę Poselską, Salę Senatorską, Pokoje Matejkowskie. Każda z tych sal została odnowiona z wielką pieczołowitością, ogromnym wysiłkiem narodu polskiego tu w kraju, jak i na emigracji. Stamtąd udaliśmy się do Łazienek Królewskich, letniej rezydencji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jest to ogród pełen cennych zabytków architektury i rzeźby. Można tam zobaczyć wiele gatunków roślin,  spotkać  pawie i bażanty. Piękna, słoneczna pogoda zachęcała do pozostania tam zdecydowanie dłużej niż przewidywał program wycieczki. Ostatnim miejscem, do którego zawitaliśmy był Ogród Saski, dawniej ogród królewski.  Obecnie znajduje się tam 21 barokowych rzeźb z XVIII wieku, wykonanych w piaskowcu. Najbardziej znanym obiektem ogrodu jest wodozbiór, zbudowany w kształcie świątyni. Jest pamiątką po pierwszych wodociągach warszawskich. Znajduje się tu też fontanna ogrodowa, która uruchomiona została w 1855 roku i działa po dzień dzisiejszy. Pod trójarkadowym  fragmentem  ocalałej kolumnady Pałacu Saskiego umieszczono Grób Nieznanego Żołnierza (dzisiaj Plac Marszałka J. Piłsudskiego), miejsce gdzie odbywają się najważniejsze uroczystości państwowe.

Te dwa dni minęły bardzo szybko.  Mimo zmęczenia uczniowie wykrzesali jeszcze trochę siły, aby w drodze powrotnej umilić sobie czas śpiewaniem piosenek.

galeria

 

 

 
 
Realizacja: czerwiec 2012